RELIGONER




Vävartron

Översiktligt

Bra för de flesta roller att kunna om Köldländernas största religion

Vävartron även kallad “Ödestron”, “Nordantron” “Vävartrogna”, Mer negativa tillmälen är: “Förstörintelsedyrkare”, “Plundrar religionen”, “Månggudadyrkande virrpottor”.

I norra delen av världen är vävartron dominant. Vävartron är en ödestro. Fokus för tron är Väverskan och det öde du ges i hennes skapelse - väven. Väverskan är tidens, världen och ödets ständiga skapare som sliter vid sin vävstol, ty om hon slutar väva så slutar världen existera. Vid sin vävstol slår hon mönster ur de två urkrafterna Wyrd (skapelsens kraft) och Wyrm (den upplösande kraften). Urkrafterna är dock nyckfulla och Wyrds natur är sönderfall. Därmed fnasar och repas väven upp, inte för någon ond kraft förstör, utan för att Wyrm helt enkelt är. Det permanenta är onaturligt och sönderfall är naturligt. Ur nerbrända skogar står allt snart i blom igen. Väverskan skapade gudarna, vilka är en del av hennes skapelse, men också de med ansvar för att interagera med skapelsen åt henne. Väverskan bryr sig inte om individen, men gudarna som förstår människorna samt har insyn i skapelseprocessen, kan vägleda och hjälpa dig i ditt liv.

Fördjupad kunskap

För dig som vill fördjupa dig ytterligare i religionen

Det gudomliga:

Väverskan är allt, utan hennes skaparglädje finns varken tid eller värld. Men väverskan vill inte bli störd i sitt skapande. Därför skapade hon gudar som vet hennes mening och vilja med väven. Be till dem istället för att störa Väverskan. Väverskan kan bli missnöjd, förbannad eller plötsligt älska en viss del av sitt hantverk likt den konstnär hon är. Hon är nyckfull men fokuserad. Hon bryr sig inte om individer, hon bryr sig om sitt hantverk. Gudarna är personligare, och bryr sig mer om folkslagens olika göromål. De förstår skapelsen på ett djupare och mer tydligt sätt. Gudarna existerar i den del av skapelsen som kallas drömvärlden till vilken människan ibland “trilla in” då de drömmer.

Symboler:

Vävramen och tvinnade band är alla populära symboler för religionen. De olika gudarna har också sina olika egna personliga symboler. Utbredning Religionen har sitt ursprung i Köldländerna då denna kultur är välberest kan du hitta lokala varianter både i västra Velaris och på öarna i Remos.

Kult och rit:

Viktigaste religiösa handlingen är att blota/offra. Att ge en gåva till gudarna för att i utbyte få hjälp och vägledning. Syftet med blotet är att fjäska för gudarna så dessa ger dig vägledning och fördelar i livet. Exempelvis avslöja vad väven har i beredskap för dig eller hjälpa dig att rubba vävens öde lite för dig. Du kan blota föremål på olika sätt. Exempelvis genom dränka det, blota ett dåd till deras ära, blota en del av ditt öl när du ska dricka Men många samhällen och familjer har egna traditioner kring blotande. En vävartroende tror att ett blotat föremål kommer uppstå i gudarnas närhet och därmed vara dem till nöje i drömvärlden. En blotad handling tillför gudarna energi.
Högtider finns som kallas: storblot. Dessa blot är kopplade till årstider samt himlakropparnas rörelser (Exempelvis: Vinterblot, höstblot, fullmåneblot etc). Vid dessa högtider är gudarna extra uppmärksamma. Livsritualer såsom bröllop, namngivningscermonier och begravning är populärt att göra i samband med storbloten.

Mytologi och heliga berättelser:

Vävartron är ursprungligen en muntlig religion som bara senaste seklen skrivit ner sina heliga berättelser. Därmed finns ingen central helig skrift och det skrivna ordet anses inte särskilt heligt. Men heliga berättelser finns. MÅNGA! Varje gud i har en egen mytvärld.

Dogmer:

Några exempel på lärosatser som använder flitigt: “Ingenting är evigt”“Om väven så vill” “Ske Väverskans vilja” “Om det är gudarna till behag” “Plundring är en del av Wyrm, fullkomligt naturligt”. “Att du är min träl är ditt öde” “Evigheten är onaturlig”. “Stulna får kan också blotas” “Väverskan bryr sig inte” “Lika dumt som att störa Väverskan”

Prästerskap:

Prästerskapet och dess inflytande skiljer sig från gud till gud. Vävartron saknar gemensamt prästerskap. Vanliga titlar på präster är: Vis, Gode, Gydja eller druid.

Livsmål:

Vara gudarna till behag och spela din roll i väven. Du har ett öde som ska uppfyllas med viss rörelsemån. Vart du fötts och allt som sker i ditt liv är en del av en större plan. Men en tråd kan inte röra sig långt i väven, bara flexa lite. Så fri vilja är bara en illusion. Allt är förutbestämt

Efterliv:

Vävartron är en reinkarnationstro. Väverskan eller gudarna kan dra dig ur väven om du irriterat dem, men annars kommer din själ återanvändas i världsväven. Vävartroende tror att gudarna kan se till att en själ återföds nära sitt föregående liv, om detta är gudarna till behag. Den som återföds rensas på sina minnen av tidigare liv, men undantag har tydligen skett… ske Väverskans vilja. Det tar ofta tid för Väverskan att hitta en ny plats för dig så själar hänger gärna kvar i form av spöken och gastar, tills det är deras tur att återfödas. Dina döda förfäder stannar gärna kvar runt gård och stuga för hålla ett öga på er efter döden, eller fortsätta jäklas med er tills en kropp blir ledig i skapelsen. Förfäderstro är därmed regel snarare än undantag.

Myter

Skapelsemyt:

Så förtäljer Jorun Ruriksdotters edda:

I begynnelsen fanns de två urkrafterna Wyrd, den skapande kraften och Wyrm, den förgörande kraften. Men där fanns också Väverskan. Där innan tiden och världen fanns bestämde sig Väverskan för att börja väva. Världsalltet och tiden tog form, vävda ur trådar dragna från både Wyrm och Wyrd. Hon vävde på drömmarnas vävstol, där Väverskans drömmar tog fysisk form. Både folk och fä hon vävde, både mörker och ljus. Men varelserna och världen blev en börda att hålla ordning på, det tog tid och skaparglädje att lyssna på sin skapelse. Om sådant hon ej sig brydde. Därför kom gudarna. Om Gudarna redan fanns eller om hon skapade dem ur Wyrds olika trådar vet vi ej, men en dag steg de in i skapelsen med Väverskans uppdrag. De skulle vaka över detaljerna i väven och lyssna på de medvetna varelsernas önskningar. Detta för ge Väverskan ro. Men inte ens all ro räckte. Väverskan blev mörkare till sinnes och mer irriterad. Skapandet kändes slentriant och hennes kreativitet mattades av. Hon kände sig stagnerad. Skapelsen kände sig övergiven då inget nytt kom. Men så skedde plötsligt en ändring i väven. I desperation att de blivit övergivna så började varelserna bränna ner sin skapelse och förstöra den. Gudar och folkslagen stred, plundrade och rev ner. Kanske var det bara så att väven och tiden hade växt för stor eller för stel. Oavsett så ledde detta till att Wyrm, förstörelsens kraft, växte sig starkare. Ty sådant är Wyrm och Wyrds samspel. Wyrm repade upp skapelsen allt mer, världen började falla samman. Ty allt har en Wyrd; tid av tillväxt och en Wyrm;utsatt tid av sönderfall. Väverskan blev ej vred över förstörelsen av sin skapelse utan tvärtom gladde sig. Ty nu kom nya villkor för skapandet, och hon fröjdade sig åt striderna, kampen mot den tid hon själv skapat. Nu kunde hon visa sin sanna kreativitet i en prövning värdig henne. Hon var nu underhållen och fann glädje i sin skapelse igen. Hon tog upp de fallna trådarna och själarna och skapade nytt, in i väven igen. Att använda sina gamla trådar, att ha ramar för sitt skapande tände en ny gnista i henne, ty ramlöshet är konstens död.
Så föddes ödet, tiden och världsalltet. Därför kämpar vi och tror på den starkes rätt. Därför är plundrandet och kampen av gudomlig natur, viktig för världsalltets vidare förnyelse. Så förtäljer Jorun Ruriksdotters edda denna berättelse, given av guden Kiri.

Exempel på olika Gudar

I Köldländerna utövas vävartron på olika sätt. Varje klan eller by har sin variation att hedra de olika gudarna, och de erkänns alla som en del av väven. Några av gudarna är:

Björnen Artio - Kriget och visdom

Vävartrons krigare blotar nästan alltid till Artio. Ty det är han och hans söner som kan vägleda dig i krigskonstens värv och veta ditt öde i plundrarföljet. Hans sinnesstämning skiftar och han kan vara lugnet före stormen likväl som raseriet som tar över i stridens hetta. Hans tre ungar är: Fronesis (Gott omdöme/Förstånd), Episteme (Tanke/Tro) och Techne (Hantverk). Alla tre ses som gudar i sin egen rätt men alla har sin plats i blotande då kriget står för dörren.

Hydran Irem - Smärtan, Helandets och Avgrunden

Irem har formen av en sjuhövdad hydra och sägs vakta Helandets Trädgård djupt i sin avgrund. Hydran Irem skiftar i färg, från helandets vita till smärtans djuplila. Liksom att en orms gift också kan bli motgiftet, fungerar Hydran på samma vis. Den ger kunskapen om läkande men också om smärta och de som hedrar denna gud förstår att ge lindring likaledes lidande. De som blotar till hydran är exempelvis den som går med ständig smärta, den som är sjuk, men också de som handlar med skuggalverna, den som verkar inom helandets konst och giftarbetare (råttfångare, lönnmördare).

Kaninen Eirinn - Fertilitet, kärlek och lojalitet

Eirinn är gården och hemmets gudinna. Hon som vet vilka gåvor som väntar dig. God jaktlycka och skörd, relationer att satsa på, sann kärlek. Allt det blotar du till Eirinn för att finna vägledning i. Eirinn är samhällens, byarnas och städernas väktare, där din nästa ser efter dig och du efter denne. Hon är det som för folk samman, i starka vänskapsband och odödlig kärlek som går bortom liivet. Hon ser till att Väverskan väver era själar att mötas igen i nästa liv. Denna lilla kanin är mäktigare än vad folk kan ana och många familjer och klanhövdingar lägger sina blot om fortsatt välstånd till Eirinn.

Sparvarna Kiri och Siri - Magi, hemligheter och sanning

Ser du Kiri och Siri tillsammans är de symbolen för magin i världen, de som bäst kan vägleda dig på magins vägar. Men ser du dessa fåglar ensamma, isär från sitt syskon så symboliserar de sanning eller lögn. Kiri och Siri ruvar på hemligheter och sanningar som Väverskan vävt dolt i skapelsen. Dessa hemligheter delas endast ut till de som gudarna finner särskilt värdiga. Siri höll magins hemligheter nära sitt hjärta, men hennes bror Kiri lät sig enligt sägnerna smickras av Jorun Ruriksdotters att avslöja många hemligheter, däribland kunskapen om magin vilket gjorde att den spreds över världen.

Sekter

Att vara religiös avvikare i vävartron är svårt, men såklart har alla religioner sina kättare.

Wyrmkultisterna

Wyrmkultisterna är en vida spridd undergren inom vävartron. De är de vävartroende som fixerat vid den skapande urkraften Wyrm. De ser Wyrd (förgörelse och sönderfall) som ond och måste motarbetas för bevara Väverskanas skapelse. De avviker alltså från vanliga Vävartroende då de ser permanens som Väverskans vilja. Att hon egentligen inte vill se sin väv falla sönder. De menar att det är allas vår plikt att göra vad vi kan för att motarbeta sönderfallet. Därmed hittar du otaliga nekromantiker, alkemister som försöker förlänga livet, trollkonor etc i denna sekt. Vanliga vävartroende tycker Wyrmkultisterna är märkliga existenser som kämpar för något meningslöst. Maarskär är wyrmkultisternas främsta fäste i Köldländerna.

Drömjägare

Drömjägarna är det närmsta en avskydd sekt du kan komma i Köldländerna. De anses direkt farliga för skapelsen. Drömjägarna är vävartroende vilka försöker avkoda skapelsens mysterium för att kunna avlasta Väverskan. De försöker genom drömmagi utforska gudarnas domän, de drömvärldar där väven hägrar. Drömjägara anser också att gudarna döljer sanningen om Väverskan för folken i världen. Att hon längtar efter hjälp och är tillfångatagen av Gudarna. Denna attityd är inte positivt sedd ens i de toleranta Köldländerna. De som försöker störa Väverskan i sitt värv kan döma hela världen till undergång! En påkommen drömjägare är inte långlivad i Köldländerna utan dessa vävartroende tar ofta sin tillflykt till Remos där man inte förstår skillnaden på vävartro och vävartro.










Antal deltagare
-På kommande Lajv-

33


Kommande Lajv
Svältens Tid

28/05 - 01/06

Priser:
14-99 år: 850
8-13 år: 425
0-7 år: 0kr

Vid anmälan 0-7 år
Skriv yrke "BARN"

Anmäl dig här

Anmäl dig senast
30/3 -25 för gruppintrig


Boende i hus
Maila till
boende@skymningssagor.com

Incheck startar:
27/5 -25
kl 15:00
Obligatoriskt infomöte:
27/5 -25
kl 21:00
Lajv start:
28/5 -25
kl 05:00

Lajvet Slutar:
1/6 -25
kl 01:00

Utcheck
1/6 - 25
Öppnar 10:00
Stänger 13:00


Bankgiro
5450-8742



Lajv 2025

Vårlajv 2025
28/05 - 01/06

Höstlajv 2025
14/08 - 17/08



Kontakta oss

Mail:
arr@skymningssagor.com

Facebook:
Klicka här

Kontakta oss

arr@skymningssagor.com





© 2020 LARP Dreams AB
Fatal error captured:
Required parameter $query follows optional parameter $params
In: /customers/2/f/3/skymningssagor.com/httpd.www/core/database.class.php
Line: 65