SHAMAN
Shamaner
Shamaner är ofta en kombination av mäktiga magiker och spirituella ledare, samtidigt som de varken är magiker eller präster. De återfinns oftast bland de folk som lever i klaner och ses av mer civiliserade länder och magiskolor som hycklare och skojare. Till sina respektive folk ingjuter de ofta vördnad och respekt. Shamanerna kan tala med klanens förfäder och ingjuter deras i krafter i små föremål. En shaman använder sig inte av mana utan binder just andarnas makt i sina talismaner som de sedan släpper lös i världen.
OFF
Som Shaman får du baserat på din grad, ett visst antal poäng att spendera på talismaner, som du får välja fritt ur listan nedan. Du väljer vid incheck eller mejlar ARR innan lajvet som då lägger dina talismaner åt sidan eller i ditt Incheck-brev med intriger. Du kan välja talismaner på samma grad som din roll innehar eller lägre (Så en Shaman av 3e graden, kan välja talismaner på grad 3, 2 och 1 men inte grad 4). Du kan välja flera av samma talisman eller sprida ut dig.
Rent OFF så är en talisman en laminerad lapp med ett knytband, där din besvärjelse står och du får sedan som deltagare sätta fast lappen på en egen talisman. Detta kan vara ett ben, en kristall eller något annat föremål som du själv står för.
Välj något du inte har några problem att bli av med då vi inte kan garantera att du får tillbaka föremålet.
När lajvet börjar kan du inte byta dina talismaner eller skapa nya. Vid slutet av lajvet förstörs alla talismaner automatiskt (Det går alltså inte att spara oanvända talismaner till nästa lajv).
EXEMPEL
En shaman av 2a graden med åtta poäng kan välja fyra talismaner av 1a graden (Alla kostar 1) och två talismaner av 2a graden (De kostar 2). Totalt blir det 4x1 + 2x2 = 8p.
Samma shaman kan också välja 8 talismaner av 1a graden eller 4 talismaner av 2a graden.
1a Graden, Lurendrejare (5p)
Shamaner av första graden brukar sällan vara farliga men absolut ingen man vill reta upp. De har möjligheten att göra ditt liv väldigt besvärligt och har en arsenal av mindre förbannelser att kasta på de som retar dem. En nybliven shaman har ofta hjälp av smärre andar såsom Fröken Groda eller Vilsevind och kan kontakta dessa lurendrejare för att få svar på en fråga (Men man får ge pass på svaret när man har att göra med just lurendrejar-andar!).
Automatisk kraft; Tala med Andar (Ritual)
Detta är en kraft som shamanerna får automatiskt och ‘kostar’ ingenting att genomföra. Dock skall det göras en ritual där shamanen tar kontakt med andarna. Rent OFF så går spelaren till ARR med en fråga efter ritualen och får sedan profetiska drömmar skickade av andarna. Desto högre grad, desto tydligare svar och möjlighet att ställa mer komplicerade frågor.
Förvandla till djur (1p)
Shamanen pekar med sin talisman på en person och berättar effekten av förtrollningen. Den som blir förtrollad tror nu att den är ett smådjur som shamanen väljer, ex. katt, gris, groda. Effekten varar ca 1 minut. Talismanen är sedan förverkad.
Snubbel (1p)
Shamanen pekar med sin talisman på en person och berättar effekten av förtrollningen. Personen som blir drabbad kommer därefter att börja snubbla något hemskt. Effekten ligger i tills personen knyter om sina skor eller på annat vis böjer sig ned och ordnar med sina skor. Talismanen är sedan förverkad.
Förvirring (1p)
Shamanen pekar med sin talisman på en person och berättar effekten av förtrollningen. Den personen kommer att i cirka 30 minuter bli oförmögen att hitta dit den ska, om den så står en meter utanför sin egna dörr. Samma sak med att hitta föremål, även om föremålen de letar efter finns i väskan. Effekten kan brytas om någon annan aktivt leder personen eller letar åt dem. Talismanen är sedan förbrukad.
Babbel (1p)
Shamanen pekar med sin talisman på en person och berättar effekten av förtrollningen. Den som blir utsatt kommer inte att kunna göra sig förstådd, varken via tal eller skrift. Tal blir nonsens och skrift blir kludd. Personen som blir drabbad kan fortfarande peka och försöka göra charader för att göra sig förstådd. Varar ca 10-20 minuter. Talismanen är sedan förbrukad.
Tala gott (Förbannelse, 1p)
Detta kräver att shamanen på något vis får den som ska drabbas att bära talismanen. Detta kan ske genom att smyga ned talismanen i personens väska (Och sedan OFF berätta det för dem) eller på annat vis se till att talismanen befinner sig på dennes person. Den som bär denna talisman kan bara tala gott om en person som shamanen väljer. Talismanen varar tills shamanen själv väljer att ta bort den, eller tills någon med rätt förmåga avlägsnar den.
Den som bär talismanen kan inte göra sig av med den själv eller be någon annan att ta över den.
2a Graden, Beskyddare (8p)
En shaman av andra graden kan nu skapa amuletter som består under längre perioder. De kan välsigna sina vänner med hälsa och härdighet, liksom kan de göra sina fiender veka. En andra gradens shaman är ofta uppskattad och eftertraktad då de kan ge många fördelar och bidra med immunitet mot gift och skräck. De flesta shamaner får nu tillgång till beskyddande andar, om det så är deras gamla förfäder eller Mor Sköldpadda. Också här börjar de få vakta sin klans hemligheter om sådana finns.
Automatisk kraft: Avlägsna Förbannelse (Ritual)
Om shamanen träffar på någon som drabbats av en shamansk förbannelse så kan nu shamanen avlägsna dessa. Detta kräver att förbannelsen är av samma grad som shamanen själv eller lägre (En shaman av 2a graden kan avlägsna förbannelser av 1a och 2a graden men inte 3e). Shamanen gör en ritual och måste förstöra en av sina egna talismaner till samma värde som förbannelsen, minus 1. Det vill säga, om någon har en förbannelse värde 2poäng så krävs det att shamanen förstör en av sina egna talismaner värd 1poäng. I sagans värld så använder shamanen en av sina egna andar för att jaga iväg den onda anden som när förbannelsen. Talismanen som innehöll förbannelsen, förstörs (Lämna in kortet och talismanen till ARR efter lajvet).
Extra KP (Välsignelse, 2p)
Personen som bär denna talisman får 1 extra maxKP. Detta går att använda i samband med rustning men inte med andra magiska effekter som höjer maxKP. Enbart 1 maxKP går att få via magiska effekter (Trollformler, drycker etc). Talismanen kan stjälas eller ges bort och varar till lajvets slut.
Sänka KP (Förbannelse, 2p)
Personen som bär denna talisman får minus 1 maxKP (till ett minimum av 1). Amuletten varar tills shamanen själv väljer att ta bort den eller tills någon med rätt förmåga avlägsnar den. Den som bär talismanen kan inte göra sig av med den själv eller be någon annan att ta över den. Varar till lajvets slut.
Skydd mot Fruktan (Välsignelse, 2p)
Den som bär denna talisman kan inte drabbas av varken magisk Fruktan eller vanlig känslomässig skräck. Talismanen kan stjälas eller ges bort och effekten varar till lajvets slut.
Skydd mot Gift (Välsignelse, 2p)
Den som bär denna talisman kan inte förgiftas (men kan fortfarande drabbas av sjukdom). Talismanen kan stjälas eller ges bort och effekten varar till lajvets slut.
Smärre tjänst (2p)
Shamanen pekar med sin talisman på en person och berättar effekten av förtrollningen. Shamanen kan sedan få en person att utföra en enklare uppgift, såsom att hämta shamanen ett glas vatten, sopa farstutrappen eller att leverera ett meddelande. Personen som blir drabbad är vid sina sinnens fulla bruk och kan inte vägra att utföra uppgiften men är medveten om att det den gör inte är en egen handling. Talismanen är sedan förbrukad.
Antal deltagare
17
Kommande Lajv
28/05 - 01/06
Priser:
14-99 år: 850
8-13 år: 425
0-7 år: 0kr
Vid anmälan 0-7 år
Skriv yrke "BARN"
Anmäl dig här
Anmäl dig senast
30/3 -25 för gruppintrig
Boende i hus
Maila till
boende@skymningssagor.com
Incheck startar:
27/5 -25
kl 15:00
Obligatoriskt infomöte:
27/5 -25
kl 21:00
Lajv start:
28/5 -25
kl 05:00
Lajvet Slutar:
1/6 -25
kl 01:00
Utcheck
1/6 - 25
Öppnar 10:00
Stänger 13:00
Bankgiro
5450-8742
Lajv 2025
Vårlajv 2025
28/05 - 01/06
Höstlajv 2025
14/08 - 17/08
Kontakta oss