MAGI LJUSA VÄGEN




Besvärjare


FÖR ATT FÅ KUNNA HA ETT YRKE SÅ MÅSTE MAN INNAN MAN NÅTT
NIVÅ 3 PÅ MAGISKAYRKEN OCH 2 PÅ VANLIGA HA LÄROMÄSTARE
SOM FYSISKT FINNS PÅ OMRÅDET

Magiyrken: magiker, präster och shamaner
Vanliga yrken: helare, alkemist och tortyrmästare


När det kommer till de ljusa vägarna så är Besvärjarna stjärnorna i mörkret. De lyser klart och kan välsigna sina allierade, men samtidigt lyser ingen stjärna utan mörker. Besvärjarna styr också över mardrömmar och förbannelser och liksom att de själva är klarsynta kan de ta synen från en annan.


1a Graden: “Lärling”, 10 max-mana

En första gradens besvärjare har precis lärt sig klarsynthet och att känna igen magins väv. De kan ankra sig själva till världen för att få magin att flöda genom sina egna ådror, liksom att de kan se hur magin rör sig genom andra levande varelser.

Se Väven: 1 mana Besvärjaren har en stark klarsynthet och kan med en blick avgöra och se de magiska effekter som påverkar en person. Det spelar ingen roll om personen själv är medveten eller hur gammal en förtrollning är, finns effekten ännu kommer Besvärjaren att se detta.

OFF Besvärjaren säger “Magi: Se Väven. Berätta för mig vilka magiska effekter som påverkar din roll just nu”, varpå den som magin används på berättar om de magiska effekter som sin karaktär är påverkad av, vare sig rollen känner till de eller inte. Den som blir utsatt för magin vet inte IN-lajv om detta, utan konversationen sker OFF. I sagans värld ser magikern de magiska effekterna utan att behöva fråga.

Drömmarnas tempel: Ritual

Lärlingen skapar en magisk plats där denna kan knyta sin energi till världens mana-ådror. Genom att muttra besvärjelser och markera ut sin plats så bygger magikern ett tempel åt sig själv där dennes kraft är starkare och där de själva kan fyllas av magisk energi.

OFF: Magikern väljer en plats som inte är ockuperad av någon annan (Inga läger, byar eller andra magiska tempel) och markerar ut den genom att måla på stenar, hänga symboler i träd eller motsvarande. Templet och dess gränser måste markeras tydligt så att andra kan se att det är något speciellt med platsen. I det magiska templet kan magikern utföra kända trollformler av 1a graden för 0 manakostnad samt utföra “Skymningsriten” för att återfå mana.

Skymningsriten

En gång per dag kan magikern utföra en enkel ritual i sitt magiska tempel för att återfå 1 mana. Ritualen sker vid skymning (OFF sker Skymning mellan 18-20) och bör ta cirka 10 minuter. Det är upp till dig som spelare att själv utforma din ritual.


2a Graden: “Novis”, 12 max-mana

En besvärjare av andra graden har nu stigit in i nattens domän. De kan sänka mörker över folks syn så pass att de inte kan se något, samt manipulera drömmar och försänka folk i djup sömn. Enligt legenderna kan de få folk att sova för evigt, fångade i deras värsta mardrömmar.

Förblinda: 2 mana
Varaktighet: ca 5 minuter

Besvärjaren lägger mörker framför en persons ögon. Det är omöjligt att se igenom och vissa beskriver det som att omgärdas av en stjärnlös natt.

OFF: Besvärjaren säger “Magi: Förblinda. Du kan inte se något på ca 5 minuter”. Den som blir utsatt för magin kan då antingen blunda i ca 5 minuter eller om denna känner sig bekväm med det, ha ögonen öppna men spela på att denna famlar runt i totalt mörker och inte kan se. Detta är en magisk effekt och ingen skarpsynthet i världen kan komma runt den.

Sömn: 2 mana
Varaktighet: ca 30min

En av besvärjarnas mest aktade trollformler. Besvärjarna är av drömmarnas rike och ett av deras signum är att kunna försänka någon i en förtrollad sömn. Somliga besvärjare sjunger vaggvisor medan andra knäpper med fingrarna. Effekten är dock densamma: Besvärjarens offer sjunker i djup sömn. Vissa besvärjare stannar sedan för att forma sina offers drömmar medan de sover.

OFF: Magikern säger “Magi: Sömn” och den som blir utsatt för magin somnar omedelbart. Den som blir påverkad sover djupt och kan bli flyttad och hanterat ovarsamt men vaknar om denna blir skadad. Magikern kan också styra vad för sorts dröm den sovande har.







Antal deltagare
-På kommande Lajv-

33


Kommande Lajv
Svältens Tid

28/05 - 01/06

Priser:
14-99 år: 850
8-13 år: 425
0-7 år: 0kr

Vid anmälan 0-7 år
Skriv yrke "BARN"

Anmäl dig här

Anmäl dig senast
30/3 -25 för gruppintrig


Boende i hus
Maila till
boende@skymningssagor.com

Incheck startar:
27/5 -25
kl 15:00
Obligatoriskt infomöte:
27/5 -25
kl 21:00
Lajv start:
28/5 -25
kl 05:00

Lajvet Slutar:
1/6 -25
kl 01:00

Utcheck
1/6 - 25
Öppnar 10:00
Stänger 13:00


Bankgiro
5450-8742



Lajv 2025

Vårlajv 2025
28/05 - 01/06

Höstlajv 2025
14/08 - 17/08



Kontakta oss

Mail:
arr@skymningssagor.com

Facebook:
Klicka här

Kontakta oss

arr@skymningssagor.com





© 2020 LARP Dreams AB