MAGI MÖRKA VÄGEN




Blodsmagiker


FÖR ATT FÅ KUNNA HA ETT YRKE SÅ MÅSTE MAN INNAN MAN NÅTT
NIVÅ 3 PÅ MAGISKAYRKEN OCH 2 PÅ VANLIGA HA LÄROMÄSTARE
SOM FYSISKT FINNS PÅ OMRÅDET

Magiyrken: magiker, präster och shamaner
Vanliga yrken: helare, alkemist och tortyrmästare


Alla vet att det finns styrka i blod och ingen vet det mer än blodsmagikerna. De drar sin kraft inte bara från mana utan kan använda blod för aktivera sina besvärjelser. En blodsmagiker som fortfarande står upp är alltid ett hot och det är ofta blodsmagikerna som omger sig själva med villiga kultister och offer för att bedriva sin forskning in i blodets mysterier. För andra magiker är de ett tveeggat svärd, då blodsmagikerna kan konvertera det blod de får till mana och ge till sin cirkel av fränder samtidigt som de också kan blöda sagda fränder på deras egna magiska resurser.


1a Graden: “Lärling”

En första gradens Blodsmagiker har så att säga, fått blodad tand. De kan knyta sig själva till världens manaådror och suga kraft från dessa liksom att de kan lära sig om sina fiender och vänner, genom att smaka deras blod. Andra magiker fruktar blodsmagikerna just för deras förmåga att få så mycket kunskap om andra magikers styrka, via något så enkelt som en droppe blod.

Se blod, 1 mana

Blodsmagikerna vet att det finns kraft i blod och att blodet sjunger om sin ägare. Blodsmagiker vet att lyssna till den sången och andra magiker fruktar dem för det. En blodsmagiker kan genom märkliga riter eller så mycket som ett smakprov få reda på massor av information om en person via dess blod.

OFF: Magikern kan antingen ta med sig ett IN-lajv blodprov upp till ARR från en annan spelare och på så vis få reda på spelarens ras, yrke, grad och dennes max KP och mana. Magikern måste kunna uppge från vem de tagit blodet ifrån. Alternativt så kan magikern använda kraften direkt på en annan deltagare om de har IN-lajv fått tag i deltagarens blod och denna deltagare berättar då sin ras, yrke, grad, max KP och mana och även dennes nuvarande KP och mana. Denna konversation sker OFF och spelaren som magikern analyserar blodet av vet inte nödvändigtvis att magikern tagit dennes blod (Om det inte är uppenbart av spelet).

Blodets tempel: Ritual

Lärlingen skapar en magisk plats där denna kan knyta sin energi till världens mana-ådror. Genom att muttra besvärjelser och markera ut sin plats så bygger magikern ett tempel åt sig själv där dennes kraft är starkare och där de själva kan fyllas av magisk energi.

OFF: Magikern väljer en plats som inte är ockuperad av någon annan (Inga läger, byar eller andra magiska tempel) och markerar ut den genom att måla på stenar, hänga symboler i träd eller motsvarande. Templet och dess gränser måste markeras tydligt så att andra kan se att det är något speciellt med platsen. I det magiska templet kan magikern utföra kända trollformler av 1a graden för 0 manakostnad samt utföra “Skymningsriten” för att återfå mana.

Skymningsriten

En gång per dag kan magikern utföra en enkel ritual i sitt magiska tempel för att återfå 1 mana. Ritualen sker vid skymning.

OFF sker skymning mellan 18-20) och bör ta cirka 10 minuter. Det är upp till dig som spelare att själv utforma din ritual.


2a Graden: “Novis”, 12 max-mana

Blodsmagi väcker många känslor. Novisarna vet att väcka blod till liv genom att få det att brinna som eld genom andras ådror eller att blöda folk på kraft. De andra magikervägarna använder den mana som världen alstrar eller den kraftreserv som finns inneboende hos alla magianvändare, men Blodsmagikerna har hittat ett kryphål. De kan använda icke-magikers färska blod för att ge kraft till sina förbannelser samt överräcka den samlade kraften till andra magianvändare, oavsett väg. En blodsmagiker novis är både att eftertrakta och att frukta.

Automatisk förmåga:

Alla Blodsmagiker av 2a graden kan använda sin egna KP som mana.

Smärta, 2 mana

Vissa påstår att blodsmagiker är sadister och huruvida det är sant eller inte, vet bara blodsmagikerna själva. Det är dock ett faktum att de kan framkalla smärta mer intensiv än vad som borde vara möjligt. De kan kalla fram känslan av blod som brinner, få varenda nervände att bli rå med smärta och knäcka vartenda ben i en persons kropp … utan att någon skada faktiskt händer. Det som inte går att förneka, är att smärtan är o så verklig.

OFF: Magikern säger “Magi: Smärta” och kan sedan beskriva vad för sorts smärta den andra parten upplever. Magin gör ingen KP-skada men den som blir utsatt känner det som händer som om det vore verkligt. Ofta brukar den som blir utsatt kunna vara medtagen en stund efteråt medan smärtkänslorna ebbar ut, hur länge är dock upp till spelaren som blir utsatt.

Blodskraft, 2 mana

Att det finns kraft i blod, har Blodsmagikern vetat länge vid det här laget. Med den här besvärjelsen kan de överräcka den kraften till andra eller också, stjäla det blod de själva behöver. Detta kan vara ovärderligt vid stora ritualer, då en grupp icke-magiker kan användas som kraftkälla.

OFF: Magikern kan överföra sin egna mana eller KP till en annan spelare. Detta kan inte övergå den andra spelares max-KP eller max-Mana. Magikern kan också ta KP från en annan spelare (Kräver beröring) för att fylla sin egna reserv (Ej om magikern är KP-nollad). Denna kraft går att använda för att ta KP från en första part för att genom blodsmagikern hela en tredje. Varje användning av denna kraft kostar 2 mana, så om magikern överför 4 mana av sin egna mana till en annan spelare så kommer detta att kosta 6 mana.








Antal deltagare
-På kommande Lajv-

33


Kommande Lajv
Svältens Tid

28/05 - 01/06

Priser:
14-99 år: 850
8-13 år: 425
0-7 år: 0kr

Vid anmälan 0-7 år
Skriv yrke "BARN"

Anmäl dig här

Anmäl dig senast
30/3 -25 för gruppintrig


Boende i hus
Maila till
boende@skymningssagor.com

Incheck startar:
27/5 -25
kl 15:00
Obligatoriskt infomöte:
27/5 -25
kl 21:00
Lajv start:
28/5 -25
kl 05:00

Lajvet Slutar:
1/6 -25
kl 01:00

Utcheck
1/6 - 25
Öppnar 10:00
Stänger 13:00


Bankgiro
5450-8742



Lajv 2025

Vårlajv 2025
28/05 - 01/06

Höstlajv 2025
14/08 - 17/08



Kontakta oss

Mail:
arr@skymningssagor.com

Facebook:
Klicka här

Kontakta oss

arr@skymningssagor.com





© 2020 LARP Dreams AB
Fatal error captured:
Required parameter $query follows optional parameter $params
In: /customers/2/f/3/skymningssagor.com/httpd.www/core/database.class.php
Line: 65