MAGI LJUSA VÄGEN




Sinnesmagiker


FÖR ATT FÅ KUNNA HA ETT YRKE SÅ MÅSTE MAN INNAN MAN NÅTT
NIVÅ 3 PÅ MAGISKAYRKEN OCH 2 PÅ VANLIGA HA LÄROMÄSTARE
SOM FYSISKT FINNS PÅ OMRÅDET

Magiyrken: magiker, präster och shamaner
Vanliga yrken: helare, alkemist och tortyrmästare


Sinnesmagikerna arbetar med känslor. De förstår och ser kraften som finns i lycka och sorg och kan väva förtrollningar som rör det som finns i hjärtat. De ser känslornas universella språk i magins flöde och vet hur de förvandlar irritation till vrede och eller begraver förlamande sorg. En sinnesmagiker kan förgifta bandet mellan två vänner eller få en person att ta reson när den är helt utom sig. Vissa undrar om det verkligen är magi eller om det kanske bara är karisma. De som har sett en sinnesmagiker väva sitt nät kring ett hov, vet med säkerhet att det är trolldom de brukar.


1a Graden: “Lärling”, 10 max-mana

En första gradens sinnesmagiker har börjat lära sig att se känslor som magisk energi. Även de som skickligt lärt sig att gömma undan sina känslor faller inför lärlingens förmåga. En första gradens sinnesmagiker lär sig också att skapa en magisk plats för egen reflektion och att finna styrka.

Se Aura: 1 mana

Magikern betraktar en person och kan se dennes aura. Hur auran framstår är olika från magiker till magiker. Vissa ser färger, andra ser trådar. Oavsett, så får magikern en förståelse för en persons inre känsloliv. Magikern kan se vilka känslor som dominerar nu för stunden och om det finns en känsla en person vill dölja. Ingenting undgår den magiker som tittar djupt.

OFF: Magikern går fram till en spelare och säger: “Magi: Aura. Berätta för mig vad din roll har för känslor just nu.” Den som blir tillfrågad berättar då vad dennes roll har för känslor för stunden, både det som är uppenbart men också det som kanske inte syns. Personen kan till exempel berätta att rollen är arg men också att den är rädd för att bli skadad men försöker dölja det genom att spela tuff. Den som blir utsatt för magin vet inte IN-lajv om detta, utan konversationen sker OFF. I sagans värld ser magikern känslorna utan att behöva fråga.

Hjärtats tempel: Ritual

Lärlingen skapar en magisk plats där denna kan knyta sin energi till världens manaådrar. Genom att muttra besvärjelser och markera ut sin plats så bygger magikern ett tempel åt sig själv där dennes kraft är starkare och där de själva kan fyllas av magisk energi.

OFF: Magikern väljer en plats som inte är ockuperad av någon annan (Inga läger, byar eller andra magiska tempel) och markerar ut den genom att måla på stenar, hänga symboler i träd eller motsvarande. Templet och dess gränser måste markeras tydligt så att andra kan se att det är något speciellt med platsen. I det magiska templet kan magikern utföra kända trollformler av 1a graden för 0 manakostnad samt utföra “Skymningsriten” för att återfå mana.

Skymningsriten

En gång per dag kan magikern utföra en enkel ritual i sitt magiska tempel för att återfå 1 mana. Ritualen sker vid skymning.

OFF: sker skymning mellan 18-20) och bör ta cirka 10 minuter. Det är upp till dig som spelare att själv utforma din ritual.


2a Graden: “Novis”, 12 max-mana

En novis kan inte bara se känslor utan även manipulera deras styrka. De spelar känslor som andra spelar instrument och det är fler än en Sinnesmagiker som blivit känd för att få fester att spåra ut eller att lugna hetsiga fredsförhandlingarna. Många hov håller sig gärna med en sinnesmagiker då de kan förläna även den sämsta lögnaren med ett fantastiskt pokeransikte.

Höja/sänka: 2 mana

Novisen kan med en blick, en viskning eller en rörelse få en persons dominerande känsla att dubblas eller för all del, sänkas. Många sinnesmagiker använder den här trollformeln för sitt egna nöjes skull genom att få folk att tappa humöret när de verkligen inte borde medan andra får de mest hysteriska att lugna sig.

OFF: Magikern säger antingen “Magi: höja. Din dominerande känsla dubblas” eller “Magi: Sänka. Din dominerande känsla blir mycket svagare”. Magikern kan inte välja vilken känsla som påverkas utan det är alltid offrets starkaste känsla som blir påverkad.

Känslokall: 2 mana
Varaktighet: 30-60min

Sinnesmagiker känner känslor och kan även helt utradera dem för en stund. En sinnesmagiker som använder sig av Känslokall frikopplar en persons känslor för en stund. Personen kan inte drabbas av skräck eller smärta, varken på magisk väg eller naturligt. Inte helt ovanligt så brukar sinnesmagiker kasta den förtrollningen på sina allierade när de är på väg till ett förhör.

OFF: Magikern går fram till en person och säger “Magi: Känslokall” samt förklarar förtrollningen. Magin gör att personen blir helt avskärmad från sina känslor och gör att de inte kan påverkas av magier eller effekter som i vanliga fall framkallar en känslomässig reaktion. Personen kan fortfarande bli skadad, paralyserad eller motsvarande men de blir inte rädda eller glada. Känslorna kommer dock i efterhand och efter att magins effekt är över så blir personen påverkad samtidigt av de effekter som kastats på denna eller de känslor de skulle ha känt medan Känslokall var i bruk.







Antal deltagare
-På kommande Lajv-

33


Kommande Lajv
Svältens Tid

28/05 - 01/06

Priser:
14-99 år: 850
8-13 år: 425
0-7 år: 0kr

Vid anmälan 0-7 år
Skriv yrke "BARN"

Anmäl dig här

Anmäl dig senast
30/3 -25 för gruppintrig


Boende i hus
Maila till
boende@skymningssagor.com

Incheck startar:
27/5 -25
kl 15:00
Obligatoriskt infomöte:
27/5 -25
kl 21:00
Lajv start:
28/5 -25
kl 05:00

Lajvet Slutar:
1/6 -25
kl 01:00

Utcheck
1/6 - 25
Öppnar 10:00
Stänger 13:00


Bankgiro
5450-8742



Lajv 2025

Vårlajv 2025
28/05 - 01/06

Höstlajv 2025
14/08 - 17/08



Kontakta oss

Mail:
arr@skymningssagor.com

Facebook:
Klicka här

Kontakta oss

arr@skymningssagor.com





© 2020 LARP Dreams AB
Fatal error captured:
Required parameter $query follows optional parameter $params
In: /customers/2/f/3/skymningssagor.com/httpd.www/core/database.class.php
Line: 65