MAGI MÖRKA VÄGEN




Nekromanti


FÖR ATT FÅ KUNNA HA ETT YRKE SÅ MÅSTE MAN INNAN MAN NÅTT
NIVÅ 3 PÅ MAGISKAYRKEN OCH 2 PÅ VANLIGA HA LÄROMÄSTARE
SOM FYSISKT FINNS PÅ OMRÅDET

Magiyrken: magiker, präster och shamaner
Vanliga yrken: helare, alkemist och tortyrmästare


Nekromanti är vägen som handlar om att manipulera kraften som finns i död och de döende. En mäktig nekromant kan suga kraft från nedgjorda fiender och få dem att resa sig för att slåss på nekromantikerns sida. De sprider fruktan där de går och deras rykte är sällan obefogat, när de i sina mörka kåpor går fram över ett slagfält och man hör hur vänners tjut övergår till de odödas sång ...


1a Graden: “Lärling”, 10 max-mana

En nekromantiker-lärling kan suga kraft från de döda som ligger i jorden och få folk att falla till samma jord. De har inte tid för dårskap utan har precis börjat skrapa på ytan till Dödens mysterium och ingen skall stå ivägen för en nekromatiker-lärling.

Chockvåg, 1 mana

Nekromantikern får dödsenergierna att manifestera och kan använda dessa för att kraftfullt kasta en person bakåt. Många nekromantiker använder detta antingen om de har bråttom och inte har tid att bevandra sig med dårar i sin väg eller för att kasta folk till marken för att sedan skicka sina lakejer att hugga ned dem.

OFF: Deltagaren säger “Magi: Chockvåg, du kastas till marken”. Detta gör ingen KP-skada och ingen kan motstå chockvågen oavsett rustning eller eventuella träd som är mellan deltagarna. Det viktiga är dock att den du använder kraften på förstår. Se till att ha ögonkontakt eller peka tydligt.

Dödens tempel: Ritual

Lärlingen skapar en magisk plats där denna kan knyta sin energi till världens mana-ådror. Genom att muttra besvärjelser och markera ut sin plats så bygger magikern ett tempel åt sig själv där dennes kraft är starkare och där de själva kan fyllas av magisk energi.

OFF: Magikern väljer en plats som inte är ockuperad av någon annan (Inga läger, byar eller andra magiska tempel) och markerar ut den genom att måla på stenar, hänga symboler i träd eller motsvarande. Templet och dess gränser måste markeras tydligt så att andra kan se att det är något speciellt med platsen. I det magiska templet kan magikern utföra kända trollformler av 1a graden för 0 manakostnad samt utföra “Skymningsriten” för att återfå mana.

Skymningsriten En gång per dag kan magikern utföra en enkel ritual i sitt magiska tempel för att återfå 1 mana. Ritualen sker vid skymning (OFF sker skymning mellan 18-20) och bör ta cirka 10 minuter. Det är upp till dig som spelare att själv utforma din ritual.


2a Graden: “Novis”, 12 max-mana

På den här nivån har lärlingen övergått till att bli en novis i Dödens mysterium. De kan omge sig själva med dödsenergier som sätter skräck i de som ser dem eller får dödens stillhet att krama om sin motståndares ben.

Paralys, 2 mana
Varaktighet: Koncentration eller 1 minut

Nekromantikern får dödens stelhet att krypa in under skinnet på sina offer. Den som blir utsatt för förtrollningen känner alla sina leder strama åt och de kan inte längre röra sig. De blir som förlamade, men kan fortfarande se och höra vad som händer omkring dem men inte göra något åt det. Det berättas sagor om denna kraft, hur nekromantiker paralyserat sina offer medan de utfört hemska, blodisande ritualer och de fångade i sina grepp inte ens kan skrika.

OFF: Magikern säger “Magi: Paralys” och den som påverkas av magin blir som paralyserad och kan inte röra sig. Magikern måste sedan hålla upp en hand eller motsvarande för att visa att denna håller förtrollningen. Om magikern slutar eller går därifrån så släpper magin efter ca 1 minut.

Fruktan, 2 mana

Magikern väver sina egna dödsenergi kring sig själv och får en person som ser magikern att bli uppfylld av fruktan och skräck. Den som drabbas av förtrollningen kan uppleva det som att de stirrar på sin egna död, ser sin värsta mardröm eller uppfylls av en känsla av ren och skär fruktan. Offret kanske springer skrikandes därifrån eller börjar darra som ett asplöv utan att kunna röra sig. Ingen är modig nog (utan övernaturlig hjälp) att stå emot den skräck som Nekromantikern befogar över.

OFF: Nekromantikern tittar på en annan deltagare och säger “Magi: Fruktan” samt beskriver att den andra parten upplever en övernaturlig skräck. Beskrivningen kan antingen vara helt off eller vävas in i lajvandet. Exempel: “Magi, fruktan. Din roll blir jätterädd för mig.” eller “Magi, fruktan. Du känner fruktan krama åt ditt hjärta som en isande hand när du ser på mig. Jag är allt du någonsin fruktat, varenda mardröm du någonsin haft.”







Antal deltagare
-På kommande Lajv-

21


Kommande Lajv
Svältens Tid

28/05 - 01/06

Priser:
14-99 år: 850
8-13 år: 425
0-7 år: 0kr

Vid anmälan 0-7 år
Skriv yrke "BARN"

Anmäl dig här

Anmäl dig senast
30/3 -25 för gruppintrig


Boende i hus
Maila till
boende@skymningssagor.com

Incheck startar:
27/5 -25
kl 15:00
Obligatoriskt infomöte:
27/5 -25
kl 21:00
Lajv start:
28/5 -25
kl 05:00

Lajvet Slutar:
1/6 -25
kl 01:00

Utcheck
1/6 - 25
Öppnar 10:00
Stänger 13:00


Bankgiro
5450-8742



Lajv 2025

Vårlajv 2025
28/05 - 01/06

Höstlajv 2025
14/08 - 17/08



Kontakta oss

Mail:
arr@skymningssagor.com

Facebook:
Klicka här

Kontakta oss

arr@skymningssagor.com





© 2020 LARP Dreams AB
Fatal error captured:
Required parameter $query follows optional parameter $params
In: /customers/2/f/3/skymningssagor.com/httpd.www/core/database.class.php
Line: 65